La Fortuna til Monteverde 10. juli 2010

Det har regnet det meste af natten, og vores sidste morgen på hotellet er der ikke med udsigt til vulkanen. Godt vi så den helt den første morgen.
Efter morgenmad tager Kirsten med en canadier fra selskabet på en vandretur til La Fortuna Waterfall.
Drengene bliver dog på hotellet og sover og slapper af – det småregner mere eller mindre konstant i formiddag.
Efter frokost var der afgang fra La Fortuna i 700m højde. Vi sejlede over Lake Arenal, som er en menneskeskabt sø. Efter det store udbrud i 1968, hvor 100 mennesker omkom og flere byer blev ødelagt, valgte man at oversvømme de ødelagte byer til en kunstig sø, der nu også anses for en kirkegård.
Vi kørte af hullede veje de 40 km til Sante Elena i 1700 m i Monteverde (oversat grønt bjerg) og det tog “kun” 5 timer. Skovene ændrede sig fra tropisk regnskov til tågeskove (de ligner de tropiske,men her er mere tåge og regn). Meget af skoven er nu fældet til fordel for landbrug, bl.a. kaffeplantager.
Da vi ankom til hotellet kunne vi høre vulkanen Arenal brøle (der er 14 km. til vulkanen i fugleflugtslinie). Værelserne er i to etager med to kingsize senge.
Vi spiste i byen på en lokal restaurant. Menukortet var alternativt oversat til engelsk. Byen er en rigtig hyggelig backpacker by.