Borneo – Kim Krarup Andersen https://kimka.dk Ville ønske, jeg var to hundehvalpe - så kunne jeg lege med hinanden! Mon, 14 Feb 2011 19:56:28 +0000 da-DK hourly 1 https://wordpress.org/?v=7.0 12/7 – Kuching https://kimka.dk/rejser/borneo-og-singapore-2009/127-kuching.html Sun, 12 Jul 2009 11:50:00 +0000 http://kimka.dk/uncategorized/127-kuching.html Tobias har kastet op i nat, så han bliver i sengen, imens vi andre går ned og spiser morgenmad på hotellet.
Kommandocentralen for hele lejligheden er gemt her i skuffen ved siden af sengen:


Mens Tobias snakker med Jessica over Skype et par timer, er vi andre en tur ude og se byen samt handle lidt tøj og sko til Jonatan og Kirsten.



Voksen træ i parken i udenfor hotellet:

Vi slapper af på hotellet – mor ved poolen (taget fra 17 sal!):

Vi spiser froksot alle fire sammen nær hotellet, inden vi slapper af – mor ved poolen.


Sidst på eftermiddagen tager vi hotellet, hvor vores gamle venner fra GAP-selskabet netop er ankommet. Dave, Linnsay, Kristine og Ida er meget overraskede og glade for at se os. Vi tager ud og spiser en tidlig aftensmad sammen, da de skal til Rainforest Music Festival om aftenen.

Vi går hjem på hotellet, hvor Tobias går direkte i seng, mesn vi andre slapper af med lidt fjernsyn.
Inden sengetid inviterer Jonatan nogle nye venner på Facebook, mens Kim hygger sig med lange kameraoptagelser af udsigten over byen.

]]>
11/7 – Kuching https://kimka.dk/rejser/borneo-og-singapore-2009/117-kuching.html Sun, 12 Jul 2009 01:04:00 +0000 http://kimka.dk/uncategorized/117-kuching.html Kim er blevet syg, og spiser ikke morgenmad. Ved frokosttid går vi en længere tur i Kuching og spiser frokost på Mac D.










Vi forsøger at arrangere en tur, men det er ikke muligt, da hele byen er på den anden ende pga. musikfestival – det betyder samtridig, at der er høj musik selv på 17. sal døgnet rundt!
Om eftermiddagen slapper drengene af i lejligheden med spil og surfing, Kirsten ligger ved poolen på 8. sal, mens Kim sover.
Om aftenen spiser vi på en italiensk restaurant. Desværre er Tobias heller ikke så frisk, så han spiser næsten ingenting.


Tobias går tidligt i seng, mens vi andre ser en DVD-film på den bærbare.

]]>
10/7 – Kuching https://kimka.dk/rejser/borneo-og-singapore-2009/107-kuching.html Sun, 12 Jul 2009 00:52:00 +0000 http://kimka.dk/uncategorized/107-kuching.html Da vi skal flyve i dag, er der ikke mulighed for flere dyk – man må nemlig ikke flyve 24 timer efter sidste dyk.
Vi står op kl. 7.45 og spiser morgenmad, pakker kufferterne, checker ud og slapper af inden vi bliver sejlet tilbage til Semporna på fastlandet kl 11.

Vejret er ret voldsomt, og bølgerne høje, så vi er glade for, at vi ikke skulle dykke på Sipadan i dag eller i går for den sags skyld.
Selvom båden er godt overdækket, bliver vi alligevel lidt våde.
Borneo Divers kører til med bus til Tawau Lufthavn. De 109 km. går ret lystigt – med fuld fart på.
I lufthavnen vil vi spise frokost, men det er noget speciel oplevelse. Deres Coca Cola-skab er næsten tomt, så det snakker vi om, ikke tyder godt.
Da vi bestiller kylling og ris, må de afvise, da de er løbet tør for ris – det sker bare ikke i Østen! De er også udgået for andre ting, men det lykkes og at få et tarveligt måltid mad.

Kl. 14.40 flyver vi fra Tawau til Kota Kinabalu endnu en gang (med Malaysian Airlines). Ankomst i KK kl. 15.30.
Ventetiden i KK tilbringer vi på Starbucks, hvor der er fri WiFi.

Kl. 18.10 flyver vi fra KK til Kuching (Malaysian Airlines), med et ophold undervejs, hvor vi for gud ved for hvilken gang får taget vores temperatur i kampen mod svineinfluenca.


Spændende måltid bestående af et toastbrød og en Kit Kat:

Vi ankommer til Kuching kl. 20.50, og bliver kørt til Merdeka Palace Hotel & Suites af en ventende chauffør.
De tre sidste dage i Malaysia har vi en kæmpelejlighed på 27. sal med udsigt over Kuching-by med 500.000 indbyggere.
Vi slutter dagen med sen aftensmad på hotellet.

]]>
9/7 – Mabul Island https://kimka.dk/rejser/borneo-og-singapore-2009/97-mabul-island.html Thu, 09 Jul 2009 01:06:00 +0000 http://kimka.dk/uncategorized/97-mabul-island.html Vi står op kl. 7.30 og spiser morgenmad.
Vi mødes ved dykkerbåden kl. 8.30 og tager vores første dyk af tre på Mabul Island ved Seaventure Rig (et boreplatformlignende dykkersted).
Strømmen i overfladen er meget kraftig, men der er ingen problemer på de 18 meters dydbe, hvor vi blandt andet ser Cottle Fish og Leef Fish, samt vraget af en lille båd – og naturligvis den obligatoriske skildpadde.
Kirsten er tæt på at løbe tør for luft (der må have været en utæthed eller flasken er ikke blevet fyldt fra starten), så på opstigningen deler hun luft med den meget søde og kompetente dive master.
Efter en kaffapause tager vi dagens andet dyk ved Ray Point (den modsatte side af Mabul Island).
Vejret er regnfuldt, blæsende og strømmen er igen kraftig i overfladen, så vi klar med alt udstyret på og ruller bagover ned i vandet straks båden er på stedet.
Dykket er virkeligt dejligt – vi tager det roligt og kan blandt andet nærstudere en kæmpestor skildpadde med “rengøringsfisk” på ryggen, en leef fish, to store stonefish, en hummerlignende skabning og en masse andet maritimt liv.
Vi er oppe igen kl. 11:30, tager bad, spiser frokost og slapper af ved poolen inden vi mødes til dagens tredje og sidste dyk på Mabul kl. 14.30. Tobias er på Messenger med Jessica, mens far skriver dagbog.
Turens sidste dyk er fra Lobster Wall, og desværre kan far ikke deltage, da han får meget ondt i hovedet, når han dykker blot få meter ned. Derfor ligger far i overfladen og følger de andres dyk oppefra.
På dykket sås blandt andet krokodillefisk, stingrays, røde og hvide minikrebs/hummer og skorpionfisk.
Vores dykkerur har i øvrigt været virkelig dejligt at benytte – det skal blot tændes, så holder selv øje med, hvornår du dykker. Det viser vandtemperatur, dybde, maks. dybde og nedetid, og det viser, hvorlænge dit næste dyk må være for forskellige dybder. Endelig tæller det ned for dig, når du tager sikkerhedsstop på 5 meters dybde i tre minutter. Og selvfølgelig advarer det dig, hvis du dykker for langt ned, stiger for hurtigt op eller har været i vandet for længe.
Efter at have afleveret det lejede udstyr og taget bad, slapper vi af med internettet (mest Tobias og Jessica) og afslapning.
Sidst på eftermiddagen går vi en tur på øen og nyder den flotte himmel, da solen er ved at gå ned.









Aftensmaden foregår denne aften i det fri til høj musik.



Efter maden er der optræden, men vi mister tålmdigheden og går i stedet indenfor og spiller kort. En af stedets vilde katte tager plads på Jonatans skød under kortspillet!

Vi går i seng ved 22.30-tiden – dykning er på én gang både spændende og trættende.

]]>
8/7 – Sipadan https://kimka.dk/rejser/borneo-og-singapore-2009/87-sipadan.html Wed, 08 Jul 2009 04:40:00 +0000 http://kimka.dk/uncategorized/87-sipadan.html Tobias har det bedre i dag, men Jonatan blev forstyrret flere gang i aftes og i nat, da personalet først ville fejre Tobias og derefter fik vækket de forkerte til en tidligt morgendyk!
I øsende regnvejr står vi op 6.45, spiser morgenmad og gør os klar til dagens oplevelser under vand.
Desværre kommer vi ikke afsted til tiden, da nogle af de andre dykkere ikke dukker op til tiden. Vi bliver dog ikke snydt for dagens fire dyk.

Sejlturen til Sipadan tager en lille time, og efter lidt overskyet vejr, er det strålende resten af dagen.

Dagens første dyk er vores bedste nogensinde, og sådan fortsatte det dagen igennem.
Korallerne og variationen er helt utrolig – ikke så sært at det er kandidat til til en af verdens syv naturvidundere!
Dykkerstederne hed Mid Reef, Barracuda Point, White Tiped Avenue og endelig var det sidste dyk fra Drop-off og sluttede igen i Barracuda Point (Kim måtte dog stå over sidste dyk pga. hovedpine).
Vi så blandt andet skildpadder i lange baner. De var der på alle dyk, og vi kom helt tæt på dem mange gange. Efter et dyk var det “gruppemøde mellem mindst seks skildpadder, som hyggede sig i overfladen tæt ved båden, så vi sprang straks i og nød deres selskab.

Vi så også enorme stimer af Jacks fish og Barracudaer, samt en fritsvømmende mæræne, makroliv og koraller i helt utrolige farver og variationer.





Mellem hvert dyk var vi på Sipadan Island og blive stopfodret med kager, frugt, kylling og ris i lange baner samt vand naturligvis.

Vi var hjemme igen på Mabul Island ved 17-tiden – godt trætte, men alle meget glade.
Inden aftensmaden gik vi på stranden og fik is, og spillede kort i spisesalen.



Efter aftensmaden blev Tobias overrasket af chefen i egen høje person, kokken, tjenere og andre ansatte, som sang fødselsdagssang og overrakte Tobias en lagkage med lys.

Tobias og Jonatan delte lagkagestykker rundt til alle gæsterne.
Efter mere kortspil gik drengene i seng kl. 21.30, mens vi andre holdt lidt længere ud.

]]>