Monteverde 12. juli 2010

Kirsten står tidligt op og går en tur op ad bjerget, hvor hotellet ligger. Det er ekstremt stejlt og med masser af hårnålesving. Kirsten ser en mor med to unger af det kattelignende dyr med den lange hale.
Strømmen er gået i hele Monteverde, men på hotellet kan vi heldigvis få morgenmad alligevel (formentlig med hjælp fra en nødstrømsgenerator).
Efter morgenmaden tager vi alle fire en vogn op af bjerget og ser os omkring.
Vi bliver hentet kl. 9:40, hvor hele grupen tager på en totimers tur om fremstilling af kaffe og rørsukker mm. Vi laver blandt andet vores egen slik af den mørke rørsukker og får lov at smage, hvad nogen mener er verdens bedste kaffe. Frokosten er også lokal. Vi får Costa Ricanske specialiteter og blåbærjuice med henholdsvis vand og med mælk.
Vi går ned i byen og handler lidt. Man skal virkelig passe på trafikken i byens smalle gader.
Kl. 17.15 bliver vi afhentet på hotellet, da vi skal på natsafari. Det er virklig spændende, guiden er dygtig, og vi ser en masse dyr i skæret fra vores lygter.
Vi ser blandet andet en masse forskellige typer edderkopper (inklusiv fugleedderkoppen!), den nicaguranske nationalfugl højt oppe i et træ, biller, frøer og en masse underligt udseende insekter.
På slutningen af turen rammer en lyskegle en stor grøn græshoppe, som omgående bliver angrebet af store myrer. Da Tobias og andre stiller sig og fotograferer sceneriet, er myrerne bange for, at vi vi tage deres bytte, så de sender en hel hær af myrer efter os. De er meget aggresive og folk med bare ben og klip-klapper danser en vild dans og skriger, når myrerne bider. Det er pænt ondt. Vi andre med lukkede sko og lange bukser slipper heller ikke for myrerne, som kravler op i buksebenene og bider os.
Om aftenen spiser vi på Tree House, som er en fanzy restaurant bygget omkring et kæmpestort træ. Det betyder, at der en meget lidt plads ved bordene, da træet fylder det meste.
Vi går endnu en aften trætte til ro.