9/7 – Mabul Island

Vi står op kl. 7.30 og spiser morgenmad.
Vi mødes ved dykkerbåden kl. 8.30 og tager vores første dyk af tre på Mabul Island ved Seaventure Rig (et boreplatformlignende dykkersted).
Strømmen i overfladen er meget kraftig, men der er ingen problemer på de 18 meters dydbe, hvor vi blandt andet ser Cottle Fish og Leef Fish, samt vraget af en lille båd – og naturligvis den obligatoriske skildpadde.
Kirsten er tæt på at løbe tør for luft (der må have været en utæthed eller flasken er ikke blevet fyldt fra starten), så på opstigningen deler hun luft med den meget søde og kompetente dive master.
Efter en kaffapause tager vi dagens andet dyk ved Ray Point (den modsatte side af Mabul Island).
Vejret er regnfuldt, blæsende og strømmen er igen kraftig i overfladen, så vi klar med alt udstyret på og ruller bagover ned i vandet straks båden er på stedet.
Dykket er virkeligt dejligt – vi tager det roligt og kan blandt andet nærstudere en kæmpestor skildpadde med “rengøringsfisk” på ryggen, en leef fish, to store stonefish, en hummerlignende skabning og en masse andet maritimt liv.
Vi er oppe igen kl. 11:30, tager bad, spiser frokost og slapper af ved poolen inden vi mødes til dagens tredje og sidste dyk på Mabul kl. 14.30. Tobias er på Messenger med Jessica, mens far skriver dagbog.
Turens sidste dyk er fra Lobster Wall, og desværre kan far ikke deltage, da han får meget ondt i hovedet, når han dykker blot få meter ned. Derfor ligger far i overfladen og følger de andres dyk oppefra.
På dykket sås blandt andet krokodillefisk, stingrays, røde og hvide minikrebs/hummer og skorpionfisk.
Vores dykkerur har i øvrigt været virkelig dejligt at benytte – det skal blot tændes, så holder selv øje med, hvornår du dykker. Det viser vandtemperatur, dybde, maks. dybde og nedetid, og det viser, hvorlænge dit næste dyk må være for forskellige dybder. Endelig tæller det ned for dig, når du tager sikkerhedsstop på 5 meters dybde i tre minutter. Og selvfølgelig advarer det dig, hvis du dykker for langt ned, stiger for hurtigt op eller har været i vandet for længe.
Efter at have afleveret det lejede udstyr og taget bad, slapper vi af med internettet (mest Tobias og Jessica) og afslapning.
Sidst på eftermiddagen går vi en tur på øen og nyder den flotte himmel, da solen er ved at gå ned.









Aftensmaden foregår denne aften i det fri til høj musik.



Efter maden er der optræden, men vi mister tålmdigheden og går i stedet indenfor og spiller kort. En af stedets vilde katte tager plads på Jonatans skød under kortspillet!

Vi går i seng ved 22.30-tiden – dykning er på én gang både spændende og trættende.