29/6 – Mount Kinabalu

Vi står op kl 6:30, tager bad, pakker, spiser morgenmad, og tjekker ud fra King Park Hotel, så vi kan mødes kl. 8.00 og pakke bussen, som er til rådighed de næste mange dage.
Bussen er til 30 personer, og vi er en chauffør, vores guide Basil og 15 folk fra henholdsvis Canada, USA, England, Australien, Norge og Danmark. Vi gør ophold for at tanke og handle chokolade, tørret frugt og vand i lange baner. Faktisk køber vi 18 liter vand, da vi trode flaskerne med 1½ liter var literflasker! De tørrede bananer er bare “yummi”.

Næste ophold er ved et lille lokalt marked, hvor vi handler de bedste søde annanas, man kan tænke sig. Vi finder en frisk annanas, som straks bliver “pelset”.



På hele turen, som går meget op og lidt ned, er der udsigt til utrolig flotte, frodige, grønne landskaber i bjergene.



Vi ankommer til parken/regnskoven omkring Mt. KK ved 11.30-tiden. Vi går straks en tur i regnskoven på 1½ time, hvor Basin fortæller nogle utrolige historier – efter sigende er flere af dem sande!

Bortset fra insekter og et kæmpe-tusindben ser vi ingen dyr på turen – til gengæld hører vi konstant fugle og insekter “larme”. Vi ser en masse forskellige planter og der er f.eks. bregner i mange afskygninger.

Vi ser en edderkop, som er godt i gang med at fortærre et insekt.

Basil demonstrerer nogle små frugter fra et træ, som dufter meget kraftigt af citrus. Han brækker stilken af frugten og holder et tændt lighter hen til bruddet – gas fra frugten brænder med en fin gul flamme.
Vi spiser sen frokost mellem kl. 14 og 15. Maden er igen suveræn velsmagende og urimelig billig – vi fire spiser igen overdådigt for under 100,- kr. Det store hit er kylling med cashew-nødder i en kurv af stegte kartofler/fritter.


Godt mætte kører vi tre kvarter til lodgen (Mesilan Nature Resort), hvor vi skal overnatte inden bjergvandringen i morgen.
Vi bor midt i regnskoven, og skal trække vores kufferter et pænt stejlt stykke opad til vores hytter.

Præcis klokken fire, hvor vi er i læ i hytterne sætter dagens kraftige regnvejr ind – vi er vel i regnskoven!

Vi pakker vores rygsække til de næste to dages “bestigning”. Vi skal have to liter vand med hver, regntøj, hue, handsker, ekstra varmt tøj, madpakker, silkeposer etc.
Vi er spændte på, om vi kan slæbe det hele. Faktisk er kun tre af vores rygsække nogenlunde gode!

Vi mødes i fælleshuset til informationsmøde kl. 18:30 og efterfølgende aftensmad.

Omkring kl. 21 skal vi gå tilbage til værelserne, men Jonatan træder i et dybt hul midt på stien og vrækker rundt. Det ser meget grimt ud, og de andre flinke personer hjælper Jonatan i “kongestol” tilbage op ad de stejle stier til værelserne. Jonatan får lagt en forbinding. Vi beslutter dog med hjælp fra engelske Nadia, som mener at have forstand på knæskader, et Jonatan under ingen omstændigheder bør gå op i morgen. Hvis det ikke går bedre i morgen, bør vi søge lægehjælp.

Tobias beslutter, at han heller ikke ønsker at bestige bjerget, når vi ikke alle kan være med.

Vi går i seng kl. 21:45, og håber Jonatan får en god nats søvn og har det bedre i morgen.